Závislost

Fenomén závislosti na internetu lze kategorizovat na mnoho různých podtypů digitální závislosti. Mezi nejčastější patří závislost na internetu, hrách, smartphonu nebo sociálních sítích. Facebook, Instagram nebo Tik Tok se mohou zdát jako relaxační zábava, ve skutečnosti ovšem mají významný vliv na lidský mozek. Po přihlášení do oblíbených aplikací se zvyšují dopaminové signály v mozku. Tyto neurotransmitery jsou spojeny s potěšením, což v nás může budovat závislost.

Projevy závislosti

Jiní lidé zase nadměrným časem stráveným na internetu zakrývají svůj život v realitě, kde nechtějí řešit aktuální situaci. Mohou je tížit problémy jako samota, špatné vztahy nebo celková životní nespokojenost, a tak utíkají do virtuálního světa, čímž si budují závislost. 

Únava nebo nespavost

Změna fyzického vzhledu, kdy jedinec přestává dbát na úpravu nebo hygienu

Bolesti z nedostatku pohybu

Špatná schopnost koncentrace

Problém s rozlišováním reality od fantazie

Problematické vztahy

Zhoršená paměť

Náladovost

Problémy v práci

Společenská izolace

Prevence závislosti

Skrze občasný digitální detox, kdy člověk zůstane i několik dní offline, se nejlépe zvědomí vztah k online světu. Ne každý si ovšem může něco takového dovolit, protože spoustu lidí v digitálním světe pracuje. Proto je potřeba vymezit si alespoň určitý čas během dne, kdy zůstane všechno vypnuto a pozornost v realitě. 

Tipy k prevenci závislosti

Vypnutí technologií každý večer
1
Nekontrolovat upozornění jako první věc po probuzení
2
Vědomě si nastavit čas strávený na internetu
3
Vychutnat si každé jídlo s odloženým telefonem nebo počítačem
4
Pravidelná aktivita offline, koníček nebo sport
5
Určit si doma nebo na pracovišti místa bez technologií
6

Řešení závislosti

Digitální svět patří v dnešní době do životů každého z nás. Musíme se ale také naučit, jak v něm fungovat vědomě, zodpovědně a prospěšně pro sebe samé.

Pomoc odkazuje na stránku Replug me